.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حمایت ناطق نوری از ریاست لاریجانی بر مجلس هشتم؟
بر اساس شنیده‌ها اكنون كمیته‌ای با ریاست ناطق‌نوری در حال رایزنی و فعالیت برای ریاست لاریجانی بر مجلس هشتم است. اما شرایط زمانی برای حدادعادل سخت‌تر می‌شود چراكه شنیده شده محمدرضا باهنر نایب حدادعادل در مجلس هفتم با حضور در این كمیته برای ریاست لاریجانی تلاش می‌ك

روزنامه کارگزاران در شماره امروز چهارشنبه (۱۸ اردیبهشت ۸۷) اعلام کرد هیات 9 نفره‌ای از اصولگرایان راه‌یافته به مجلس هشتم مسوول انتخاب هیات رئیسه مجلس آینده شده است.

به نوشته این روزنامه، با تغییر اندك در تركیب جمع 6نفره شورای مركزی جبهه متحد اصولگرایان قرار است جمعی 9 نفره متشكل از حسین فدایی، علیرضا زاكانی، اسدالله بادامچیان، شهاب‌الدین صدر، محمدرضا باهنر، روح‌الله حسینیان، غلامعلی حدادعادل و علی لاریجانی با جمع‌بندی نهایی در میان خود كاندیدای ریاست مجلس هشتم را به سایر اصولگرایان راه‌یافته به مجلس آینده معرفی كنند.

یكی از نمایندگان مجلس با اعلام این خبر گفته است مباحثی پیرامون 11 نفره شدن این تركیب مطرح است اما در نهایت این جمع روز پنجشنبه در مورد ریاست مجلس تصمیم می‌گیرند.

اصلی‌ترین كاندیداهای ریاست مجلس هشتم غلامعلی حدادعادل و علی لاریجانی هستند. بنا به اظهارات شورای مركزی جبهه متحد و اصولگرایان مجلس قرار است در نهایت یك نفر از این كاندیداها در صحن علنی مجلس برای تكیه بر كرسی ریاست كاندیدا شود. از ابتدای قطعی شدن حضور لاریجانی در انتخابات مجلس آنچه مشخص شد حضور رقیبی قدر برای غلامعلی حدادعادل بود. در تمام این مدت نیز رقابت نزدیكی میان این دو چهره اصولگرا برای تكیه بر كرسی ریاست صورت گرفت اما از همان ابتدا وزنه لاریجانی نسبت به حدادعادل سنگین‌تر بود.

لاریجانی با عزیمت از تهران به قم و كاندیداتوری از این شهر حمایت قاطع علما و مراجع را با خود همراه ساخت اما حمایت از لاریجانی تنها به علمای قم محدود نشد، بلكه مهمترین خبری كه روز گذشته خبرنگار كارگزاران از راهروهای پارلمان كسب كرد حمایت علی‌اكبر ناطق‌نوری روحانی شاخص و بلندپایه راست سنتی از او است، كه روزی خود در مجلس چهارم و پنجم در جایگاه ریاست بوده است.

بر اساس شنیده‌ها اكنون كمیته‌ای با ریاست ناطق‌نوری در حال رایزنی و فعالیت برای ریاست لاریجانی بر مجلس هشتم است. اما شرایط زمانی برای حدادعادل سخت‌تر می‌شود چراكه شنیده شده محمدرضا باهنر نایب حدادعادل در مجلس هفتم با حضور در این كمیته برای ریاست لاریجانی تلاش می‌كند.

محمدرضا باهنر در گفت‌وگویی كه اخیرا در مورد ریاست مجلس داشت تلویحا به این موضوع اشاره كرده و گفته بود نمی‌توان از مجلسی كه تركیب دوسوم نمایندگان آن تغییر كرده است انتظار داشت تركیب هیات رئیسه حفظ شود. برخی از نمایندگان اصولگرا مهم‌ترین برگ برنده حدادعادل برای جلب آرای نمایندگان برای حفظ جایگاه ریاست مجلس را حمایت مقام معظم رهبری از او می‌دانند و این در حالی است كه روز گذشته برخی از نمایندگان عنوان كردند مقام معظم رهبری در پاسخ به سوالی در خصوص ریاست مجلس فرموده‌اند، دخالتی در این قضیه ندارند و نمایندگان خود باید رئیس مجلس را تعیین كنند. با انتشار این خبر در راهروهای مجلس فضا كاملا به نفع علی لاریجانی چرخید.

بسیاری از نمایندگان راه‌یافته به مجلس هشتم با استناد به نحوه ریاست حدادعادل در مجلس هفتم انتقادات جدی به عملكرد وی دارند. در همین رابطه براساس اخبار شنیده شده نمایندگان مجلس آینده در جمع‌های مختلف جلسات متعددی را با علی لاریجانی داشته‌اند. اگر غلامعلی حدادعادل با برپایی مهمانی زودهنگام برای منتخبان دور اول انتخابات كوشید آرای نمایندگان را جلب كند علی لاریجانی در فضای سكوت خبری خود را برای ریاست آماده می‌كرد.

رایزنی‌های لاریجانی برای ریاست مجلس از ایام نوروز و در دیدوبازدیدهای عید با مراجع آغاز شد اما یكی از نمایندگان مجلس گفت كه صادق لاریجانی برادر بزرگتر علی لاریجانی به كمك او آمده و رایزنی‌هایی را با مراجع و علما در قم داشته است؛ در همین رابطه شنیده شد علی بنایی دیگر نماینده قم نیز مسوول پیگیری امور مربوط به روحانیت در بحث حمایت از كاندیداتوری علی لاریجانی است.

شنیده شده رایزنی‌های لاریجانی محدود نبوده و او در هفته‌های گذشته دیداری با برخی مراجع تقلید داشته است. لاریجانی بارها در مصاحبه‌های خود گفته است: «باید یك فضای بازی در مجلس وجود داشته باشد و تضارب آرا به‌طور جدی برای حل این مسائل باشد.»

لاریجانی و فعالیت برای تصدی ریاست او محدود به این موارد نیست كه گویا برخی از نمایندگان شاخص راه‌یافته به مجلس هشتم كه در استان خود از نفوذ برخوردار هستند مسوول رایزنی و جلب آرای سایر نمایندگان هم‌استانی خود شده‌اند. یكی از نمایندگانی كه در استان خراسان مسوول پیگیری موضوع است به كارگزاران گفت: «واقعیت این است حتی دوسوم اصولگرایان مجلس هفتم برای مجلس آینده رای نمی‌آورند. پیام مهمی را مردم به اصولگرایان داده‌اند و آن پیام این است؛ اگرچه ما به سمت اصولگرایی گرایش داریم اما نسبت به اصولگرایان مجلس هفتم انتقاداتی داریم كه برای دور بعد به آنها رای نمی‌دهیم.»

این نماینده گفت نتیجه چنین تحلیلی این می‌شود كه مردم از تركیب هیات‌رئیسه فعلی مجلس نیز ناراضی هستند.

تحلیل این نماینده در شرایطی كه آرای حداد عادل به عنوان اولین منتخب تهران در دور اول انتخابات را ملاك قرار دهیم به واقعیت نزدیك‌تر می‌شود. حدادعادل بیش از 700 هزار رای از حوزه انتخابیه بزرگ تهران نداشت اما آرای حدادعادل در مقام ریاست مجلس هفتم نیز دستخوش تغییر و تنزل بود. او كه در سال اول توانست 226 رای از نمایندگان كسب كند در سال دوم و سوم با 160 و 150 رای سمت ریاست را حفظ كرد و در سال پایانی مجلس بیش از 170 رای اصولگرایان را نداشت.

بر اساس اخبار شنیده شده در راهروهای پارلمان جبهه متحد اصولگرایان نیز نسبت به كاهش آرای حدادعادل در مجلس نگرانی دارد و از این‌رو احتمال چرخش از او به سمت كاندیدای دیگر وجود دارد.

اكنون طیف حامیان حدادعادل در مجلس محدود به چهره‌هایی چون احمد توكلی، حسین فدایی و الیاس نادران است؛ گرچه حدادعادل به صراحت كاندیداتوری خود برای مجلس هشتم را اعلام كرده و گفته است قصد انصراف از مسوولیت ندارد. اما به نظر می‌رسد علی لاریجانی با برنامه‌ریزی‌ای كه مخصوص خانواده لاریجانی‌هاست تلاش كرد تا روزهای پایانی موضع‌گیری صریحی نسبت به كاندیداتوری خود نداشته باشد اما اكنون زمان علنی شدن رقابت است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.085 seconds.